5e Verslag

19 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Beste allemaal,

Weer een week verder en heel veel bijzondere dingen meegemaakt.

In het kindertehuis kennis gemaakt met de nieuwe directrice. Ik denk dat dit een vooruitgang kan zijn voor de kinderen. Mijn indruk was dat vorige er alleen zat om het administratieve deel voor de stichting te beheren, maar deze jonge dame heeft denk/hoop ik ook oog voor het belang van de kids. Ik heb in ieder geval een prettig  gesprek met haar gehad waar ik een goed gevoel aan over hield.

Omdat deze week Valentijnsdag was had ik leuk papier e.d. gekocht om kaarten met de kids te maken. Dit vonden ze een hele leuke knutsel opdracht en lekker met elkaar gewerkt. Sommige kinderen hadden een hele mooie maar vooral kaart met hele lieve tekst voor hun moeder gemaakt. Toen ik bijv. las: lieve mama ik zal goed mijn best doen zodat we een betere toekomst krijgen, raakte ik toch wel even geëmotioneerd.

Vrijdag was hier een feestdag, chinees nieuwjaar, en dan is alles gesloten. Voor de kids was er een uitje naar de luchthaven en een van de leidsters wist te regelen dat ik mee mocht. (samenwerking gaat steeds leuker)  Die luchthaven is kleiner dan Den Helder airport, maar goed, met 2 x uur in de bus en rondleiding aldaar was toch weer een dagje gevuld voor ze. Er stond slechts een vliegtuig van SLM waaraan men aan het sleutelen was, en wij mochten daar gewoon in en rondlopen. Ik denk dat dat in Nederland absoluut onmogelijk zou zijn ivm beveiligingen.

Afgelopen week geen leuke gesprekken gehad met locals, wel met diverse stagiaires. We delen allemaal hetzelfde lot, dwz, niemand wordt door collega's met enthousiasme ontvangen. Van de week met een stel Pabo studenten gesproken. De een geeft aan niks te mogen van haar mentor omdat die niks uit handen wil geven, de ander heeft juist een mentor die het ervan neemt en haar alleen voor de klas laat staan en zelf lekker verlof neemt. Ook hun ervaring is dat niveau van kids veel en veel lager is als in Nederland en dat veel kinderen ook helemaal geen interesse hebben in school. Daarnaast is een groep kids die door thuis heel erg gestimuleerd/gedwongen worden en  goed te presteren en daardoor heel faal angstig zijn.  Ook de ervaring met het respectloos omgaan met spullen, vonden zij net als ik, zeer opmerkelijk.

Afgelopen weekend 2 dagen naar een groot meer in de buurt van Nickerie geweest. Gelogeerd op het water bij een eco lodge, (lees eenvoudig onderkomen), met wel heerlijk eten en prachtige natuur. Vanaf die lodge voeren we een enkele malen naar eilandjes toe waar heel heel veel prachtige vogels te zien zijn. In de bomen zaten heel veel rode ibissen, dacht eerst dat het vruchten waren, en als die wegvliegen is een prachtig gezicht. Helaas heb ik geen goede camera dus mijn beelden zijn wat vaag maar het was echt een geweldige ervaring. Prachtige natuur, we waren maar met 8 mensen, heerlijk rustig en echt relaxen.

Zoals jullie kunnen lezen, maak ik genoeg dingen mee en heb het gelukkig nog steeds naar mijn zin. Deel hier mijn ervaringen met Marianne, een leuke meid van 24 jaar die hier ook werkt als vrijwilligster. Volgende week komt Bianca (collega) en ik vind het top om dan een weekje met haar samen op te trekken.

Allemaal heel veel groetjes en liefs,

Margriet

1. Loes Vosmeijer:
    19 februari 2018
    Wat heb je het goed naar je zin daar in Suriname.
    En leuke uitstapjes om van het land te genieten.
    Ik hoop dat de relatie met de nieuwe directrice echt een verbetering is, en dat je inderdaad na 3 maanden de vooruitgang kan zien.
    Dat de kinderen ook meer gemotiveerd raken. Na zo een leuk dagje Luchthaven. Ik neem aan dat het niet Zanderij was, omdat er maar 1 vliegtuig stond?
    Nu ik kijk weer uit naar je volgende verslag.(belevenissen).
    Gr. Loes vosmeijer
  2. Ymie Geertsma:
    19 februari 2018
    Een mooi verslag van een week in Suriname. Fijn dat je al aardig begint te wennen en de contacten met andere stagiaires en studenten zijn ook leuk. In de weekenden kun je inderdaad wat van de omgeving bekijken. Is het eten anders dan in Nederland of kun je ook Nederlands eten kopen? Ik neem aan dat je doordeweeks je eigen potje moet koken. De kinderen op de foto zijn al aardig groot, zitten ze nog wel op de basisschool of loopt de leeftijdsgrens voor het middelbaar onderwijs anders? Suriname is nu zelfstandig dus misschien ook andere regels voor het onderwijs. In elk geval mag je de middagen zelf invullen zoals een leuke kaart maken. Valentijnsdag is hier heel commercieel en meer voor de jongere garde. Op 8 maart Internationale vrouwendag gaan we als wandelgroep naar de tentoonstelling van Mata Hari in Leeuwarden. Een dagje uit met hopelijk goed weer. Nu tot de volgende nieuwsbrief maar weer, groeten van Ymie
  3. Roos:
    20 februari 2018
    Margriet, we hebben weer kennis genomen van je belevenissen daar.
    Je grote reiservaring komt je wel van pas daar, datNederland niet het middelpunt van alles is.
    Gelukkig leer je nog altijdvlug, HANGEMATTEN gaat al prima!
  4. Rieneke veken:
    20 februari 2018
    genoten weer van je verhalen en van het onderwijs...hier alles goed koud etc.groetjes van ons allemaal in het bijzonder van mij Rieneke
  5. Frans en Marijke Carlebur:
    Hallo Margriet,
    Je schrijft met veel plezier over je verblijf in het warme Suriname, voor ons heel erg leuk,zo leuk dat wij na vier of 5 dagen uitkijken naar je volgende bericht.
    Geniet van de week samen met Bianca. tot het volgende verslag. lieve groet van ons Frans en Marijke
  6. Marijke Walinga:
    21 februari 2018
    Hallo Margriet,

Ik heb weer genoten van je reisverslag, je kunt het goed verwoorden hoor!
    Fijn dat er nu een geinteresseerde directrice is, waar je mee op kan schieten..
    Leuke uitstapjes hoor! geniet ervan,

Lieve groetjes uit Alkmaar ( waar het prachtig winterweer is!)
  7. Bantema:
    21 februari 2018
    Wat is het toch leuk om op deze manier mee te reizen.
  8. Marian:
    23 februari 2018
    Heel leuk om je blog zo te lezen Margriet :)
    Fijn dat we elkaar ontmoet hebben en we onze ervaringen en mooie en mindere en verbazingwekkende dingen kunnen delen... thanks daarvoor!

Ik geniet ook lekker mee met je blog :)
  9. Rieneke veken:
    23 februari 2018
    Hoi Margriet weer leuk beschreven. tot de volgende BLOG...erg koud hier dat moet ik even kwijt..( een beetje jaloers) liefs Rieneke