4 verslag

12 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Beste allemaal,

Wat gaat de tijd snel. Alweer 2 weken in Paramaribo. Het is me gelukt om een paar foto's van mijn werkplek te maken en ze aan dit verslag toe te voegen. Een prettige werkplek waar ik het echt mee getroffen heb. Ik heb een paar dagen niet begrepen waarom de kinderen met rekenen zo'n moeite hadden terwijl ze de tafeltjes wel goed konden. Nu ontdekt dat deze op de achterkant van hun schrift stonden en ze die dus gewoon overschreven. Was dus een lesje voor de juf. Vrijdag hebben ze hard gewerkt want ik had een button in het vooruitzicht gesteld. Dit kleine "hebbe-dingetje" sloeg aan als motivator. Leuk om te zien hoe blij ze waren met deze kleinigheid.

Het blijft triest en onvoorstelbaar om te zien hoe de kinderen het hier maar zelf moeten uitzoeken en ik denk dat ze daardoor ook zo enorm laconiek zijn. Zorg voor hun spullen, vergeet het maar, ik had dat niet verwacht. Ik hoor dat ook van andere stagiaires die op andere werkplekken werken.

Dit weekend is voorbij gevlogen. Ik dacht zaterdag op pad te gaan om leuk uitje te boeken voor als Bianca (collega) komt maar ik was te laat in de stad. Om 13.00 uur is nl al alles gesloten, muv supermarkten. Toen maar lekker rondgefietst, ergens heerlijk gegeten en gezellig zitten te kletsen met mensen. Zondag op pad geweest met Marianne (stagiaire die ik ontmoet heb). Eerst naar de kerk, die zijn hier in alle soorten en maten en ik vind dat altijd heel leuk om al die verschillende diensten mee te maken. Gisteren hadden we een hele leuke predikant, bracht het heel inspirerend en leerzaam. Enige minpuntje was dat de kerkbanken zo ongemakkelijk zaten. De vogeltjes markt ging helaas niet door want het was/is wat regenachtig momenteel maar wel nog 26 graden. Fijne van de zondag is dat er dan in de stad bijna geen auto's zijn en wij dus iets veiliger door de stad kunnen fietsen.

Gisteren rond 17.30 uur klonk er vanaf mijn achterburen mooi gezang wel ruim een uur.  Hoorde van mijn buurvrouw dat dat een samenkomst was ivm het overlijden van een familielid. Triest gebeuren voor hen maar voor mij heel mooi om naar te luisteren. Zo leer ik steeds weer iets van de lokale gebruiken, mooi is dat.

Ik stuur bij deze weer wat zon naar jullie, hoop dat jullie gespaard blijven van de griepgolf en allemaal heel veel liefs vanuit Paramaribo. Margriet

1. Bantema:
    12 februari 2018
    Wat leuk om te lezen. Inderdaad raar dat ze zo makkelijk met hun spullen omgaan. Zeker als je al zo weinig hebt. Doe je wel voorzichtig op de fiets 😁
  2. Dirk:
    12 februari 2018
    Fijn dat je het naar je zin hebt en leuke mensen hebt ontmoet. Blijf genieten.
    Wij zijn net terug uit Oostenrijk waar Bets heerlijk heeft gewandeld en ik geskied.
    Groetjes
  3. Anita meerminfan:
    12 februari 2018
    inderdaad best wel fleurig lokaaltje en de hoeveelheid boeken valt ook nog wel mee.
    prachtig die doeken op de computers!
    de witte fiets is waarschijnlijk van jou?
    naast het rekenen ga je ze vast ook nog wel eens iets van hygiëne proberen bij te brengen.
    hier is de carnaval losgebarsten en jose is er met haar man naar toe geweest!!!
    per ongeluk hoor. ik heb op tv carnaval in venlo gezien. een heel jonge knul was er prins.
    we hebben donderdag gelopen bij egmond aan zee vanaf een buurthuisje waar koffie geschonken werd enz. toen daar een ronde van +/- 14 km gewandeld.
    mooie route door duinen, langs strand en vakantiewoningen. zelfs Ursula was mee.
    groetjes en genieten.
  4. José Wester:
    12 februari 2018
    Wat is het heerlijk om zo op de hoogte gehouden te worden van je wel en wee, Margriet!
    Leuk dat je al mensen hebt ontmoet om mee op stap te gaan.
    Vooral dat verhaal over dat gezang vond ik mooi.
    Ik leef lekker met je mee.
  5. Marijke Walinga:
    12 februari 2018
    Wat leuk het leslokaal van je , met al die verschillende stoelen...
    Volgens mij doe je het fantastisch met de kinderen!!

Toe maar naar de kerk, leuk dat je iemand hebt om lekker de omgeving en de cultuur van het land te verkennen.
  6. Viola:
    12 februari 2018
    Ik heb vroeger een balpen gehad waar je de tafels mee kon maken. Pap was ook erg blij dat ik nu eindelijk het "licht" gezien had. Na enkele dagen ontdekte hij mijn pen 🤐 .
    Wat de consequentie hiervan was weet ik( gelukkig) niet meer.
    Snap nu hoe hij zich gevoeld moet hebben.
    Kinderen leren niet voor zichzelf maar om jou een plezier te doen!
    Klinkt allemaal erg gemoedelijk bij je.
    Jammer dat het zover weg is. Anders kwam iedereen wel even bij je langs.
    Geniet lekker.
    Liefs Viola
  7. Greetje Jorna:
    12 februari 2018
    Leuk om je verslagen te lezen, kom ik zo ook weer wat van een andere cultuur te weten.
  8. Rieneke:
    12 februari 2018
    Heel bijzonder om al die verschillende reacties te ontvangen op mijn berichten. Iedereen haalt er weer iets anders uit wat hem/haar aanspreekt. Ook heel leuk dat je tegenwoordig zo ver weg zo gemakkelijk contact met elkaar kunt houden. In onze marine tijd 45 jaar terug waren de postsluitingen heel wat anders. Moet toegeven dat dit toch een hele vooruitgang is. Ik verheug me op jullie reacties. Groetjes allemaal Margriet
  9. Ursula Staal:
    13 februari 2018
    Leuk om op deze manier , alles mee te beleven, in zo,n heel andere cultuur, zo te lezen, heb je al aardig je plekje gevonden, en leuke contacten opgedaan, gezellig hoor
    Mooi t verhaal over de kerk, en zo beleef je veel bijzondere momenten
    T weer is hier nu ook mooi, heerlijk zonnetje
    Liefs Ursula
  10. Rieneke veken:
    13 februari 2018
    Hoi Margriet ja ja de tijd vliegt straks zit je alweer naast mij op het koor..maaar nog even niet.. weer genoten van je reis verhaal...en dat je het ook kunt delen met Marianne....hier alles goed geen Griep.. en Hans Kroonstuiver is weer (tijdelijk) terug op ons koor..de zon schijnt nu heerlijk lekker om te wandelen langs strand en door duin...maar ik vergeet wat hoe is de bevolking? zijn ze gast vrij? criminaliteit?.....fiets je veilig op de weg?... ik denk aan curaçao dat is een eiland.. maar niet te fietsen langs de wegen en niet veilig.. maar goed ik lees je verhalen liefs Rieneke
  11. Willy:
    14 februari 2018
    Hey vrouwtje Margriet😉! Wat een leuke werkplek en iets rustiger dan de docentenkamer hier. Er ligt daar nog wel een “schone” taak voor je, maar dat is aan jou wel besteed. Je klinkt al aardig ingeburgerd. Hier is het zo’n 25 graden kouder, maar we hebben de vorst weer verdreven en de rayonhoofden hebben zich weer in de ijskast teruggetrokken. Over 1 1/2 week is het hier vakantie, bij jullie ook? Liefs.
  12. Ymie Geertsma:
    14 februari 2018
    Dag Margriet, ook nog een reactie van mij. Een goede zet van je om een fiets aan te schaffen of te huren. Met mooi weer is het goed fietsen, geen wind waarschijnlijk! Het klaslokaal ziet er mooi uit. Het blijkt dat Nederlanders in de vreemde toch contact met elkaar zoeken en dat is heel gezellig natuurlijk. Ik ben benieuwd hoeveel de kinderen opgestoken hebben van je begeleiding na ongeveer 3 maanden en of ze dat ook in de praktijk brengen. Hier gaat alles goed, ook ik volg een beetje de Olympische Spelen, het gaat goed met Nederland.