3e Verslag

Hallo allemaal,

Zo, dan nu eindelijk de plaatjes en praatjes waar jullie echt om verlegen zaten, nl hoe ziet het kindertehuis uit en hoe wordt het gerund. Wel de foto's spreken voor zich, Het is armoe troef en het sanitair van de kinderen is vies. Wat ik heel opmerkelijk vind, is dat de kinderen ook heel slordig en onachtzaam zijn. Ze hebben maar weinig maar zijn ook niet zuinig op hun spullen. Dat vind ik heel verrassend. Vorm van overleven misschien, ik ben er nog niet achter. Vuil sanitair, dwz, in wc dikke drol zonder wc papier en dat terwijl er wel wc papier is en je kunt doorspoelen.Volgens local is het het werk van iemand uit de binnenlanden. Behoefte doen en weglopen vinden ze normaal. Of leiding hierop kinderen aanspreekt weet ik nog niet. Tja, zo kom ik bij het tweede nog belangrijker punt, hoe wordt zo'n tehuis gerund. Volgens Nederlandse begrippen, nauwelijks enige aansturing en vergeet dan vooral alles wat met liefdevol en zorgzaamheid heeft te maken. Kinderen moeten het maar uitzoeken, hangen een beetje apathisch rond in het gebouw. De bibliotheek - mijn werkplek - is de enige nette ruimte met boeken en een paar spelletjes en 4 PC waarvan er 2 werken. Mijn taak is huiswerkbegeleiding maar nog belangrijker voor de kids, roulatiesysteem hanteren voorin wie achter de PC mag. (1/2 uur huiswerk, dan iets leuks). Ik werk van 12.00 tot 17.00 uur. 's Ochtends dus lekker thuis keuvelen en boodschapjes doen, alles op tempo traag. Rond 11.00 uur vertrek ik richting werk, begin daar met spullen op orde maken. Rond 13.00 komen kids uit school, dan komen ze bij mij buurten en oefen ik met enkele kinderen lezen. Om 14.00 uur gaan ze eten, dan rust en vanaf 14.45 mogen ze weer naar bieb. Rond 17.00 ga ik weer rustig naar huis, dan even relaxen, koken, opruimen en lekker chillen en slaapje doen. Heel relax allemaal.

Van de hitte heb ik geen last gelukkig, Het is hier 30 graden. Mijn bovenwoning is inderdaad ideaal, want je zet de boel tegen elkaar open en het waait lekker door. In de slaapkamer heb ik airco maar die zet ik s'avond slecht even aan voordat ik naar bed ga. Alleen als s''middags de zon volop schijnt moet je lekker in de schaduw blijven zitten en niet aan de wandel gaan.

Zo beste mensen, ik ga nu mijn boodschapjes doen. Tot mails, liefs allemaal. Margriet

1. Bianca Albrechts:
    6 februari 2018
    Ziet er inderdaad erg sobertjes uit. Vergelijkbaar met Afrika. Ben benieuwd naar het vervolg.
  2. Karin:
    6 februari 2018
    nog heel wat pionierswerk te verrichten dus!
  3. Loes Vosmeijer:
    Hallo Margriet,
    Ja dat is toch wel ff wennen, hoe ze met de spullen omgaan.
    Dat verwacht je natuurlijk niet.
    Dat verander je echt niet Margriet, hoe goed dat ook bedoeld is. Suriname is geen Nederland. Jammer dat ze via de organisatie niets aansturen van hoe en wat.
    Maar misschien kun je toch een paar veranderingen aanbrengen, na de eerste week kun je er nog niets van zeggen natuurlijk.
    Fijn dat je het verder wel naar je zin hebt, en makkelijk een praatje maakt met de mensen .
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag en foto.s natuurlijk.
    Gr. Loes en Jan (leest mee)
  4. Willem:
    6 februari 2018
    Dus eigenlijk niet veel anders dan hier in Den Helder, kinderen die het niet echt interesseert. Morgen weer even langs je huisje en de bloemetjes water geven nee ik zet ze niet buiten dat overleven ze niet te frio.
  5. Anita meerminfan:
    6 februari 2018
    het vriest nu echt hier en het is weer auto krabben geblazen en de sloten vriezen dicht en het is guur. misschien wordt het nog schaatsen!
    geniet maar van de zon.
    groet anita
  6. Greetje Jorna:
    7 februari 2018
    We mopperen op van alles en nog wat hier in Nederland maar jouw verslagen over hoe het er in Suriname toegaat in zo’n tehuis maakt het voor mij weer eens extra duidelijk hoe goed wij het hier hebben.
  7. Rieneke veken:
    7 februari 2018
    HOI Margriet WEER FIJN OM JE VERSLAGEN TE LEZEN.. je foto's gezien. .Een klein beetje een ander cultuur op snuiven.. heerlijk toch? en dan als ik dat zo zie.. waar die kindertjes hun middag slaapje doen...ik zou een paar handschoenen aan trekken en grote emmer met een desinfectans, alles soppen de wasmachine laten draaien etc, maar ja . oke Margriet tot de volgende keer.. Rieneke
  8. Rieneke:
    7 februari 2018
    Hallo Rieneke, Je reactie op de hygiëne is voor mij heel herkenbaar. Alleen durf ik die stap nog niet te doen. Voor dat hele tehuis is maar een werkster. Nu is de vraag, Is zij blij met mijn hulp of voelt zij zich gekleineerd door mijn aanbod. Daarbij komt dat als ik straks weer weg ben vervalt alles toch weer. Ik ben er met mezelf nog niet uit of ik mijn poetslust zal aanbieden. Wel leuk al die reacties uit Nederland. Groetjes aan alle koorleden en liefs uit paramaribo
  9. Ymie Geertsma:
    7 februari 2018
    Hallo Margriet, het is inderdaad een cultuurschok zo vanuit Nederland naar Suriname. En het is wel zo dat je niet meteen zomaar met veranderingen kunt beginnen, daarvoor ben je ook niet aangenomen. Dus kalm aan en af en toe je ogen maar dicht doen. In Nederland is het nu koud dus daar zit je wel goed mee in Suriname. Als je vrij bent lekker genieten van de cultuur en andere sfeer in Paramaribo. Groeten van Ymie
  10. Marry Kloosterman:
    8 februari 2018
    Lieve Margriet,
    Dat is inderdaad wel een schok dat er zo met spullen wordt omgegaan en ook verrassend. Weinig zorg voor de kinderen vind ik eigenlijk het meest schokkend. Zijn de begeleiders/sters misschien moedeloos geworden. Soms moet er wel een generatie overheen gaan voordat er vooruitgang wordt geboekt. Ik denk daarbij aan de Oostbloklanden waar ook weinig eigen initiatief wordt/werd getoond, de Staat zorgde voor van alles dus waarom je druk maken. Lekker dat je ruimte hebt elke dag om in alle rust op te starten. Ik vind het leuk om je nieuwsbrief te ontvangen. Doe je best en laat je niet ontmoedigen. Geniet van het mooie weer daar.
    Groetjes, bibliothecaresse. (Weer een titel erbij, goed voor je C.V.) Grapje!!
  11. Marijke Walinga:
    9 februari 2018
    Hi Margriet,
    Hier sneeuwt het licht op het moment, wat een verschil van weer he?
    Je hebt wel genoeg leesvoer zie ik wel , al die leuke reacties van iedereen..
    Leuk dat je een paar foto's hebt gestuurd, hebben we een beetje een idee waar je werkt.
    Tot horens, Marijke
  12. Corine:
    14 maart 2018
    Wat een ervaring om daar te werken. Het gaat er wel heel anders aan toe als in Nederland, maar aan jou hebben ze een goeie!