10e Reisverslag

23 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

"veilig" de rivier overstekenplantage Frederiksdorpfotostop tijdens plantage tourprachtige natuurZeeschildpadDorien+EricBeste volgers,

Voor de echte "diehards" volgt hier weer een verslag van mijn Surinaamse leventje. Mijn werk vind ik steeds leuker omdat de band met de kids en personeel steeds hechter wordt. Een van jullie vroeg naar mijn vorderingen met de  kids. Wel, vakinhoudelijk, d.w.z.onderwijskundig zijn de vorderingen minimaal. Officieel zou ik hen moeten helpen met huiswerk. Aangezien ik noch van de leidsters, noch van de meeste kinderen hoor wat hun huiswerk is, heb ik besloten mijn "werk' leuk te houden. Per dag werkt een kind ongeveer ruim een half uur aan huiswerk of een opdracht die ik heb verzonnen, als die goed is mogen ze 20 minuten op de computer, en verders houden we het gezellig met elkaar. Gezellig praatje, knuffel, stoeien, computeren en zo vliegt de dag voorbij. Kids blij en ik kom mijn tijd ook op een ontspannen manier door, heerlijk. Leidsters zijn blij met mij want zij hoeven niet op de kids te letten die bij mij zitten. Als ik straks weg ben krijgen zij weer meer werk. In mei komt mijn voorgangster weer terug hetgeen voor iedereen fijn is.

Naast werken doe ik ook nog heel veel leuke dingen. Zoals ik al schreef heb ik tijdens tocht naar Raleig vallen weer leuke mensen ontmoet. Afgelopen dagen waren zij in Paramaribo en hebben ze bij mij gelogeerd. Dorien en Eric hebben me heerlijk getrakteerd op luxe uit eten en meegenomen met twee fantastische uitjes.

Op de fiets hebben we diverse plantages bezocht. Heel leuk, eerst met de boot naar de andere kant, stuk fietsen, hele sprankelende uitleg op plantage Werk en Rust, dan weer fietsen, plantage Zeldenrust, Frederiksdorp, Katwijk bootje enz.  Hele mooie omgeving, lekker rustig door de natuur en dat alles onder een warme tropenzon, wat wil je nog meer? En als afsluiting een lekker etentje bij een super chinees restaurant. Ja, je leest het goed, chinees, want die zijn hier ruim vertegenwoordigd en hebben zowat heel de handel onder hun hoede.

Maandag waren mijn gasten zo lief om hun programma aan mijn werk aan te passen en hadden ze een boot om 17.30 uur geregeld waarmee we naar de dolfijnen gingen en als top attractie, de zeeschildpadden. 's Nachts komen deze nl aan land om hun eieren te leggen. Je moet dan wel geduld hebben en 's avonds op het strand wachten tot de gids zo'n beest heeft gelokaliseerd. Een schildpad komt aan land, zoekt een geschikte plek voor haar 'hol' en nadat ze dat gegraven heeft legt ze hierin haar eieren en dekt deze toe. Gewoon licht zou haar storen en daarom maakt men gebruik van infra rood licht om dit proces aan de toerist te tonen. Een zeeschildpad is enorm groot en ik vond het heel bijzonder om dit mee te mogen maken. Top dat Dorien dit voor mij had geregeld want zij had het al een keer gezien. Helaas zijn mijn gasten nu weer terug naar Nederland en moet ik zelf weer leuke dingen gaan verzinnen.

Ik ga mijn energie allereerst maar weer in mijn basketbaldoelen project steken. Ik heb eindelijk een bedrijf gevonden die palen kan leveren en mogelijk een meneer die het gaat maken. Hoop dat we volgende week tot echt zaken doen kunnen komen. Echte afspraken maken hier is echt moeilijk, men houdt hier niet van vooruit plannen en jullie begrijpen het wel, ik moet daar heel erg aan wennen. Hoop wel dat het me lukt om voor mij vertrek dit geregeld te hebben. Vanaf Pasen hebben de kids vakantie en een leidster wil dan met me naar Coronie. Nog even kijken hoe dat met de avondvierdaagse valt te rijmen.

Ik kan me nog niet voorstellen dat ik over 2 weken alweer in de Nederlandse kou zit. Wel fijn om weer iedereen te kunnen zien en spreken. Afgelopen week nl weer een verjaardag gemist. Maya werd nl 3 jaar als je die kleine meid dan op de app hoort verlang ik toch wel weer naar Nederland.

Vanuit Paramaribo allemaal een warme groet, dikke knuffel en veel liefs,

Margriet

1. Karin:
    23 maart 2018
    De tijd vliegt! en je komt al weer bijna thuis! Succes met het basketbal-project en een mooie (met een beetje pijn in het hart?) afsluiting van het Surinaamse avontuur
    veel liefs uit je koude moederland
  2. Marijke Walinga:
    23 maart 2018
    Wat doe allemaal leuke dingen naast het oppassen en begeleiden van de kinders...
    Ik geloof dat ze je best zullen missen als weer in Nederland bent!!!
    Nog maar niet denken aan Nederland...maar de tijd vliegt!
    lieve groetjes Marijke
  3. Bantema:
    23 maart 2018
    We zullen je mooie verhalen en foto's missen als je weer thuis bent. Geniet er nog van. Heel benieuwd hoe je de 4daagse gaat ervaren.
  4. Loes Vosmeijer:
    24 maart 2018
    Wat heb jij toch geluk, om zulke aardige mensen allemaal te mogen ontmoeten.
    Ja Margriet de tijd vliegt natuurlijk, als je het zo fijn hebt.
    Hoop voor jouw dat je project nog afkomt, maar dat is iets waar mijn vriendin zich ook zo aan stoord.
    Komen gewoon niet op de afspraak het gaat hier dan om een loodgieter, en schilder. Ja of dezelfde mentaliteit krijgen, kom ik er vandaag niet dan . Ilse heeft noch naar je gevraagd, of je jezelf goed vermaakte. Ze had graag noch een x met je gewandeld. Heb gezegd dat je de avondvierdaagse mee zou lopen, dus misschien dat jullie elkaar nog ontmoeten.
    Loes vosmeijer
  5. Ymie Geertsma:
    25 maart 2018
    De tijd gaat inderdaad vlug, voordat je het weet ben je al weer aan het afbouwen. Nog maar genieten van je vrije weekenden.
  6. Bianca Albrechts:
    26 maart 2018
    Wat leuk allemaal. Op deze manier zie je veel en ben benieuwd wat de avondvierdaagse gaat brengen. Top dat je de zeeschildpadden hebt gezien. Die zit ook in de pocket. Tijd vliegt en ik ben blij dat je met volle teugen geniet. Ik heb de rest op de app gezet. Spreken elkaar gauw.
  7. Karin R.:
    26 maart 2018
    Hoi Margriet, bedankt voor je verslagen, ik heb alleen nog de laatste gelezen, de rest komt aankomende week wel, leuk, zo'n blog met foto's!
  8. Frans en Marijke Carlebur:
    Hallo Margriet,
    Het is natuurlijk fijn als je over twee weken weer bij ons in Den Helder woont, en we elkaar ontmoeten. Misschien kan je het in overweging nemen om hier ook een blog bij te houden, omdat je zo leuk schrijft over hele leuke dingen die je onderneemt maar ook de dingen die gewoon zijn. We genieten ervan, tot het volgende verslag een lieve groet van ons Frans en Marijke
  9. Marry Kloosterman:
    28 maart 2018
    Lieve Margriet,
    Jij hoeft voorlopig niet op vakantie wat een prachtige avonturen maak je steeds mee en fijne en leuke ontmoetingen. Nog even en dan ben je weer thuis en kun je van dit alles nagenieten. Zondag is het Pasen, nu het weer is ook echt paasachtig hier fris/koud koester je nog maar even in de warme zon. Groetjes, Marry
  10. José Wester:
    30 maart 2018
    Wat een contrast met Nederland, in alle opzichten. Geniet nog maar lekker van alles daar.
    Lieve groet van José.