11e Verslag

28 maart 2018

Hallo lieve mensen,

Even bijpraten met het thuisfront,

Vorige week lekker "gewerkt" en verders gevolg gegeven aan de Surinaamse hobby tw rondhangen. Dat lukt mij niet helemaal want ik heb wel nog een heel intrigerend boek gelezen (Duvan) over adoptie. Toeval wilde dat Dorien dat voor me achterliet en insiders weten dat dit onderwerp zeer mijn interesse heeft.

Zaterdag weer op pad geweest voor basketbaldoelen. Aannemer gevonden die het wel wilde maken maar zijn prijs was absurd. Gelukkig had zijn vader een oplossing. Hij was 62 en alleen, ik ook dus als ik nu eens met hem trouwde. Dan wilde hij en zijn zoon  het wel gratis doen. Tja, dat was het zoveelste aanzoek hier, maar wederom heb ik deze meneer teleur moeten stellen. Al met al een gezellige ochtend maar wederom mijn doel niet bereikt. Ben nu weer met iemand anders aan het onderhandelen (maar beslist niet over trouwen)

Afgelopen zondag weer op kerkenpad geweest. Was heel mooi. In de grote Basiliek was nl een dienst ter ere van Palm zondag. Kerk zat vol, mensen hadden grote palmtak mee, deze werd door bisschop gezegend en er was een soort processie. Heel sfeervol en mooi om mee te maken. Daarna lekker wezen koffie drinken, naar Chinese markt gegaan en lekker dingen gekocht en op de terugweg nog ergens heerlijk op terras gezeten. Kortom, een hele relaxte zondag.

In het kindertehuis loopt het langzaam leeg. Maandagavond zijn nl al een paar kinderen naar huis gegaan. Dat viel gisteren koud op mijn dak want dat wisten we maandag nog niet. Helaas van deze kids dus niet even afscheid kunnen nemen en dat voelde even rot. Gisteren overdag vertrokken er nog enkele kids maar die kwamen gelukkig wel nog gedag zeggen. Leuk en een beetje verdrietig zo. We zijn die laatste dagen lekker aan het knutselen en soms heel leuk als je ziet wat ze zelf verzinnen. (zie foto Royston, dat is toch super).

Deze week op bezoek geweest bij de lagere school van Saron waar enkele kinderen naar toe gaan. Geen luxe gebouw maar wel functioneel. Er zijn bijvoorbeeld geen glazen ramen in maar gewoon grote open stukken. Zo heb je dus altijd wind en frisse lucht. Nadeel is dat als het hard regent de boel wel nat wordt. Ik was er even na elven. Juf vertelde trots dat ze tot 10.30 hadden gewerkt en dat de kids nu lekker met elkaar mochten kletsen. Let wel: school duurt tot 12.00 uur.  Wel fijn dat ze alle tijd nam om met me te praten en e.e.a. over haar leerlingen wilde vertellen. School ligt in arme wijk en mensen hebben veel problemen. Als je alles bij elkaar optelt begrijp je iets beter waardoor de vorderingen van deze kids beperkt zijn. Zoals je op de foto's ziet dragen alle kinderen een groen geruit bloesje, dat is op alle lagere scholen.

Op een foto staat een 'godenboom". Die zie ik vanaf mijn balkon en is echt een hele mooie boom. Volgens Surinaams gebruik mag je deze niet kappen want dat brengt onheil. Of dat zo is ..... maar wel goed te weten dat hij niet gekapt wordt.

Vanavond ga ik op pad met Surinaamse vriendin van een van mijn wandelmaatjes uit Alkmaar. Laatste woensdag van de maand schijnt er in het Torarica hotel altijd een goede band te spelen. Ik laat me maar verrassen, jullie horen nog wel van de klapper.

Allemaal hele fijne Paasdagen, geniet van de vrije dagen en hknutselen in biebklaslokaal op basisschoolGodenboomonze Paas creatieseel veel groetjes en tot schrijfs,

MargrietRoyston

1. Sara:
    28 maart 2018
    He mam,
    De laatste lootjes! Is het avontuur al weer bijna voorbij. Zo te lezen vermaak je je prima, dus geniet er nog maar even van.
    Liefs Sara.
  2. Ymie Geertsma:
    30 maart 2018
    Leuke foto's. Door het bezoeken van een plaatselijke school leer je wel van het land. Het blijkt dat er toch veel armoede is. Wat hebben wij het hier dan goed, ook al mopperen we vaak op het onderwijs en ook op andere dingen. Nog veel plezier de laatste weken.
  3. Bianca Albrechts:
    2 april 2018
    Fijne paasdagen en hopelijk lekker dansen.
  4. Marijke Walinga:
    3 april 2018
    Ik heb weer genoten van de foto's en je verslag!
    tot horens!
    groetjes Marijke